Martwe Pole obowiązkowe oznakowania ciężarówek we Francji
Martwe pole – to naklejki jako obowiązkowe oznakowanie, które Francuskie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych wprowadziło z nowym rokiem. Mają one na celu zwiększyć bezpieczeństwo dla niechronionych grup użytkowników dróg takich jak: rowerzyści, piesi, motocykliści oraz kierowcy skuterów czy też motorowerów.
Dekret, który wszedł w życie 20 listopada 2020r. wprowadził obowiązkowe wyposażenie pojazdów o Dopuszczalnej Masie Całkowitej powyżej 3,5 Tony (poruszających się po mieście). Pojazdy muszą być oznakowane w sygnalizujące martwe pole oraz jego lokalizacje. Oznakowanie musi być widoczne zarówno z przodu jak i z tyłu pojazdu. Z nowego obowiązku wyłączone są pojazdy rolnicze oraz leśne oraz służbowe pojazdy zimowe i interwencyjne. Służby zarządzające autostradami oraz drogami dwujezdniowymi też nie muszą posiadać naklejek ostrzegawczych.
Gdzie umieścić oznakowanie „martwe pole” na jakiej wysokości i w jaki sposób ?
W przepisach Dekretu w sprawie stosowania art. R. 313-32-1 kodeksu drogowego odnoszącego się do oznaczeń ukazujących martwe pola w ciężkich pojazdach.
Artykuł 1
Naklejki umieszczone są przez przyklejenie lub nitowanie lub w jakikolwiek inny (trwały) sposób mocowania lub może być namalowana lub przyklejony do nadwozia pojazdu.
Pojazdy silnikowe oraz pojazdy ciągnięte ( przyczepy, naczepy) są wyposażone w oznakowanie z tyłu pojazdu, po prawej stronie wzdłużnej płaszczyzny symetrii i na wysokości od 0,90 do 1,50 m od podłoża.
Dla pojazdów silnikowych: sygnalizacja na pierwszym metrze z przodu pojazdu, z wyłączeniem powierzchni przeszklonych, z lewej i prawej strony oraz na wysokości od 0,90 do 1,50 metra od podłoża.
Dla naczep określonych w artykule 3.6 artykułu R. 311-1 kodeksu drogowego: oznakowanie, lewe i prawe, na pierwszym metrze za sworzniem pojazdu i na wysokości od 0,90 do 1,50 metra od podłoża – w przypadku przyczep określonych w art. R. 311-1 kodeksu drogowego 3.5: oznakowanie na pierwszym metrze przedniej części nadwozia pojazdu, w lewo i w prawo oraz na wysokości od 0,90 do 1,50 m nad ziemią. Oznakowanie jest umieszczone w taki sposób, aby było widoczne w każdych okolicznościach oraz w taki sposób, aby nie utrudniało widoczności tablic i numerów rejestracyjnych pojazdu, widoczność różnych świateł i urządzeń sygnalizacyjnych oraz pole widzenia kierowcy.
Ile naklejek potrzeba na oznakowanie ciężarówek we Francji ?
W przypadku tzw. ” solówek” wystarczy 5 sztuk, natomiast jeżeli jest to zestaw składający się z ciągnika siodłowego i naczepy to nawet 6 sztuk naklejek jest potrzebnych !
2 sztuki na kabinie po bokach
2 sztuki na naczepie po bokach
1 sztuka z tyłu naczepy
1 sztuka na tyle ciągnika samochodowego !!!! W przypadku gdy przejazd będzie realizowany samym ciągnikiem samochodowym
Jaka kara za brak naklejki informującej „martwe pole” ?
Niedopełnienie nowego obowiązku będzie wiązało się z grzywną klasy czwartej, czyli nawet do 750 euro.
Zaplanowano także okres przejściowy, trwający 12 miesięcy, podczas którego kierowcy mające boczne i tylne naklejki nie będące jeszcze dostosowane stricte pod nowe przepisy nie będą karani.
Jaki rozmiar naklejki „ martwe pole ” ?
Wymiary naklejki martwe pole to wysokość 25 cm a szerokość 17 cm
Oryginalną treść rozporządzenia oraz folder z szablonami naklejek do pobrania można znaleźć tutaj.
Źródło: securite-routiere.gouv.fr